Strona Główna
ŚMIGŁOWCE
Niedziela, 9 grudzień 2018 r.

 PZL SW-4 "PUSZCZYK"

Śmigłowiec w klasycznym układzie wirnika nożnego, posiada przegubowy trzyłopatowy wirnik nośny z łopatami z kompozytu epoksydowo-szklanego i dwułopatowe śmigło ogonowe. Przeznaczony jest do przewozu 5 osób (pilot + 4 pasażerów) na dwóch przednich i trzech tylnych fotelach. Po obu stronach kadłuba znajdują się otwierane na zawiasach drzwi przednie i odsuwane drzwi tylne, bez słupka między drzwiami, co ułatwia załadunek.

 W wersji pasażerskiej posiada bagażnik na 150kg ładunku o pojemności 0,85 m?. Podwozie płozowe. Wojskowa wersja SW-4 posiada ponadto wyposażenie pozwalające na wykonywanie lotów nocnych oraz opcjonalnie może zostać uzbrojona w małokalibrowe działko. 20 sztuk tych maszyn zostało zamówionych na potrzeby szkoleniowe WSOSP w Dęblinie. Maksymalny pułap: 5200 m. Maksymalna prędkość: 260 km/h. Maksymalny zasięg: 790 km

 

    

 


 Mi-2

 

W październiku 1961 roku w ZSRR pokazana prototyp śmigłowca turbinowego W-2. Polska podjęła starania o przeniesienie produkcji tego śmigłowca do Świdnika. Osiągnięto porozumienie ze strona radziecką i w 1964 roku w WSK Świdnik rozpoczęto przygotowania do produkcji śmigłowca W-2 pod radzieckim oznaczeniem Mi-2. Pierwszy Mi-2 zmontowany z dostarczonych części oblatano w 1965 roku, natomiast pierwszy całkowicie zbudowany w Świdniku ? trzy miesiące później. Produkcje seryjną rozpoczęto w połowie 1966 roku.

Pierwszy seryjny Mi-2 dostarczono polskiemu lotnictwu wojskowemu w grudniu 1966 roku. Trafił on do 47. Pułku Lotnictwa Łącznikowo-Sanitarnego w Modlinie, w którego wyposażeniu były SM-1 i SM-2.W 1967 roku rozpoczęto produkcję seryjna Mi-2. W jej toku powstało wiele wersji śmigłowca, przy czym sześć z nich traktowano jako wyjściowe i na ich podstawie konstruowano śmigłowce specjalistyczne dostosowane do potrzeb użytkownika: łącznikowo-transportowe, rolnicze, pasażerskie o podwyższonym standardzie, szkolne dwusterowe, ratownictwa morskiego i lądowego oraz uzbrojone. Łącznie zbudowano około 5500 śmigłowców Mi-2, z czego do sił zbrojnych trafiło ponad 280 egzemplarzy, dużą część Mi-2 wyeksportowano do ZSRR. Maksymalny pułap: 4000 m. Prędkość maksymalna: 200 km/h. Maksymalny zasięg: 797 km.